Tuvaliten💕

Det Àr verkligen tvÀra kast hÀr pÄ neonatalavdelningen. Vi trodde att vi var skonade och har lidit med förÀldrar hÀr som fÄtt se sina barn försÀmras eller blivit snabbt sjuka. Som tur Àr sÄ gÄr det oftast över lika snabbt som det kommer men de dÀr timmarna eller dagarna i ovisshet Àr ju hemska.
NÀr vi kom lagom till deras frukost i förrgÄr sÄ tog jag upp Tuva och skulle försöka amma henne för första gÄngen. Jag kÀnde knappt igen henne, hon sÄg sÄ annorlunda ut och hon bara skrek, hon som annars Àr sÄ lugn.
Halva halsen hade svullnat upp och det sÄg ut som en boll som satt pÄ insidan av den. LÀkare kom och kollade luftvÀgar och tryckte pÄ stackars Tuvalitens hals sÄ hon gallskrek tills hon blev blÄ stackarn, dÄ fick mamma en klump i halsen och jag fick kÀmpa för att hÄlla tillbaka tÄrarna. LuftvÀgarna var fria som tur var men snabbt blev det provtagning och senare ultraljud och röntgen. Lite lÀttade blev vi nÀr det inte visade nÄgot förutom pÄ blodproverna. Infektion i kroppen och bakterier i blodet fick vi som svar, inget alarmerande men sÄklart började jag googla och det Ànda som jag hittade var blodförgiftning och sÄg bara en sjuk Tuva framför mig, som snabbt kunde bli sjukare.. Antibiotika sattes in direkt och nya prover togs flera gÄnger. Nu verkar infektionsvÀrdena ha gÄtt ner men lÀkarna kan inte svara pÄ vad det Àr riktigt Àn. Svullnaden pÄ halsen Àr mindre och det tyder pÄ att medicinen tar och troligtvis Àr det inte vÀrre Àn svullna körtlar i halsen men fy fan för att som förÀlder till ett dessutom litet och skört barn gÄ runt i ovisshet. Jag tÀnker pÄ alla andra förÀldrar med sjuka och för tidigt födda barn som kanske gÄr igenom detta dagligen. De Àr verkligen tappra, jag beundrar dom verkligen.


Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0